فشار خون پایین : چه موقع فشار خون پایین خطرناک است؟

در بیشتر موارد ، فشار خون پایین جای نگرانی ندارد. اما در موارد نادر ، می تواند منجر به شوک شود ، در این صورت ممکن است به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشد. فشار خون پایین ، که از نظر پزشکی به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می شود و زمانی است که فشار خون فرد در زیر حد طبیعی قرار دارد. این امر معمولاً مسئله ای جدی نیست ، بنابراین ممکن است افراد حتی از فشار خون پایین خود آگاه نباشند. پزشکان ممکن است فقط در صورت شروع علائم ، آن را مورد توجه قرار دهند. افرادی که فشار خون بسیار کمی دارند و علائم منظمی مانند خستگی و حالت تهوع را تجربه می کنند ، باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرند. تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا در مورد شرایط اضطراری فشار خون پایین و همچنین علائم ، علل و گزینه های درمانی بیشتر بدانید.

فشار خون پایین

چه زمانی فشار خون پایین اورژانسی است ؟

در بسیاری از موارد ، کاهش فشار خون جای نگرانی ندارد. فردی که فشار خون پایین دارد حتی ممکن است از کم بودن فشار خون خود آگاهی نداشته باشد ، زیرا در بسیاری از موارد علائمی ایجاد نمی کند. همچنین نقطه مشخصی وجود ندارد که فشار خون در آن بیش از حد کم یا به طور خطرناکی پایین بیاید ، زیرا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است دچار فشار خون پایین مزمن شده باشند. انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرد که بیشتر پزشکان فشار خون مزمن را فقط در صورت ایجاد علائم دیگر خطرناک می دانند. علائم شدید که به طور ناگهانی بروز می کنند ممکن است نگران کننده باشد. اگرچه علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ، اما به طور معمول شامل موارد زیر است:

• سرگیجه یا سبکی سر
  • مشکل در تمرکز
  • غش کردن
  • کمبود آب بدن
  • تاری دید
  • پوست رنگ پریده و نرم
  • تنفس سریع و کم عمق
  • افسردگی

اگر فردی هر یک از این علائم را تجربه کرد ، باید با پزشک تماس بگیرد. هنگامی که فشار خون بسیار پایین است یا به سرعت پایین می آید ، می تواند یک فوریت پزشکی نیز باشد. موسسه ملی قلب ، ریه و خون (NHLBI) خاطرنشان می کند که افت شدید فشار خون ممکن است اعضای بدن را در معرض خطر عدم دریافت خون کافی قرار دهد ، که ممکن است منجر به شوک شود. برخی از علائم نگران کننده همراه با فشار خون بسیار پایین برای مراقبت عبارتند از:

• تنفس سریع و کم عمق
  • نبض بسیار ضعیف اما سریع
  • پوست سرد و نرم
  • از دست دادن هوشیاری
  • رنگ آبی روی پوست

هر کسی که این علائم را تجربه می کند باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

شرایط زمینه ای

تعدادی از شرایط زمینه ای و سایر موارد بهداشتی نیز ممکن است در فشار خون کم نقش داشته باشد. این شامل:

• از دست دادن خون
  • کمبود آب بدن
  • کمبود مواد مغذی
  • خونریزی داخلی
  • برخی از داروها
  • مشکلات قلبی
  • اختلالات غدد درون ریز
  • عفونت های شدید ، مانند شوک سپتیک یا عفونت جریان خون
  • واکنشهای آلرژیک منجر به آنافیلاکسی
  • همچنین دراز کشیدن برای مدت زمان طولانی می تواند به فشار خون پایین کمک کند.

فردی با هر یک از این شرایط که دچار فشار خون کم است باید مرتب با پزشک معاینه شود تا مسئله سلامتی و تأثیر آن بر فشار خون را کنترل کند.

انواع فشار خون پایین

فشار خون هنگام نشستن و برخواستن : این نوع از فشار خون زمانی ایجاد می شود که فرد می خواهد بنشیند و یا برخیزد که معمولا با سرگیجه همراه است.

افت فشار بعد از غذا خوردن : ممکن است برخی از افراد خاص مانند سالمندان بعد از خوردن غذا به افت فشار دچار شوند.

اختلالات مغز: در صورتی که ارتباط میان مغز و قلب مناسب نباشد به دلیل ایستادن طولانی مدت ممکن است فرد دچار افت فشار شود.

اختلالات سیستم عصبی : برخی از افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند ممکن است به دلیل اختلالات سیستم عصبی دچار افت فشار شوند.

محدوده فشار خون چقدر است ؟

AHA نشان می دهد که یک فشار خون سالم 120/80 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است. محدوده های مربوط به طور کلی شامل محدوده های فشار خون بالاتر ، مانند یک عدد سیستولیک بیش از 130 یا یک عدد دیاستولیک بیش از 80 است. این تعداد بالاتر مراحل فشار خون بالاتر را نشان می دهد که فرد باید سعی کند آن را کاهش دهد.
نقطه قطع مشخصی برای پزشکان وجود ندارد که فشار خون پایین باشد و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. NHLBI فشار خون را در شرایطی که زیر 60/90 میلی متر جیوه باشد کم می داند.
حتی در این سطح ، برخی از افراد ممکن است علائمی نداشته باشند. پرداختن به فشار خون پایین ممکن است فقط در صورت بروز علائم لازم باشد ، این نشانه ای است که فشار خون پایین ممکن است بر بدن تأثیر بگذارد.

فشار خون پایین

چگونه می توان از کاهش فشار خون جلوگیری کرد؟

کاهش فشار خون به طور کلی خود باعث نگرانی نمی شود تا زمانی که خیلی پایین آمده و شروع به ایجاد علائم کند. مدیریت هر مسئله ای که فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد ، می تواند از پایین آمدن این تعداد جلوگیری کند.
به عنوان مثال ، افرادی که از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند باید دوز و فشار خون خود را کنترل کنند تا مطمئن شوند تعداد آنها خیلی کم نمی شود. اگر فشار خون آنها کمتر از حد معمول شروع به کاهش کرد ، باید با پزشک تماس بگیرند. پزشک ممکن است بخواهد دارو را تنظیم کند یا از نظر فعل و انفعال با هر چیز دیگری که فرد مصرف می کند بررسی کند. مدیریت سایر عوامل خطر فردی در شرایط زمینه ای نیز ممکن است به جلوگیری از پایین آمدن فشار خون کمک کند.

درمان های خانگی

طبق NHLBI ، در برخی موارد ، افراد برای فشار خون پایین نیازی به درمان ندارند. در عوض ، ممکن است کافی باشد برخی از توصیه ها و روش های درمانی ساده ، که شامل موارد زیر است:

• نوشیدن مایعات بیشتر
  • تغییر نحوه نشستن یا ایستادن فرد
  • ایجاد تغییرات در رژیم غذایی
  • پوشیدن جوراب های فشاری

پزشکان همچنین ممکن است تغییراتی را در بعضی از داروها مانند تنظیم داروها برای فشار خون بالا اگر منجر به فشار خون پایین می شوند ، توصیه کنند. پزشکان در مورد همه روش های درمانی با بیمار  بحث می کنند و توصیه های دقیق آنها ممکن است متفاوت باشد.

مراقبت های پزشکی فوری

اگر فردی کاهش فشار خون همراه با علائم نگران کننده ای را تجربه کند – مانند از دست دادن هوشیاری ، گیجی ذهنی و ضعف ، تپش نبض سریع و الگوی تنفس – باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. در اورژانس ، پزشکان ممکن است در مورد سابقه پزشکی فرد ، داروهای مصرفی وی یا هرگونه عفونت یا تصادفی که داشته اند سوال کنند. آنها ممکن است در مورد علائم شما سوال کنند یا آنها را بررسی کنند. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی ضربان قلب و فشار خون و آزمایش های تصویربرداری برای بررسی بدن داخلی و اعضای دیگر موارد دیگر انجام دهند. حتی اگر فردی علائم خفیف و نه شدید را همراه با فشار خون پایین تجربه کند ، باز هم باید از پزشک راهنمایی کند. پزشکان ممکن است بخواهند علائم را کنترل کرده و فشار خون خود را آزمایش کنند تا هرگونه تشخیص لازم را انجام دهند و درمان را انجام دهند. گذشته از این حوادث ، ممکن است فردی فشار خون پایین داشته باشد و در غیر این صورت از سلامتی خوبی برخوردار باشد.

خلاصه

فشار خون کم می تواند بدون مشکل پزشکی اتفاق بیفتد و در بسیاری از موارد جای نگرانی نیست. افراد مبتلا به فشار خون پایین ممکن است لازم باشد برای یافتن درمان علائمی که ظاهر می شود با پزشک خود صحبت کنند. فشار خون پایین اگر بسیار کم باشد و با علائم شدید مانند شوک بروز کند. هر کسی که علائم شوک را تجربه می کند باید سریعا به پزشک مراجعه کند. اگر فردی به دلیل فشار خون کم علائم ناخوشایند دیگری را تجربه کرد ، باید برای توصیه پزشک با پزشک تماس بگیرد تا فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارد.