مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی باید چگونه باشد؟

مراقبت های بعد از هر عمل جراحی در روند بهبود تاثیر گذار است. مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی می تواند روند بهبود بیمار را تسریع کند. در آنژیوگرافی وضعیت رگ ها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت بروز گرفتگی عروق آنژیوپلاستی توسط پزشک انجام می شود. آنژیوگرافی عموما عوارضی جدی ندارد. اما برای کاهش عوارض احتمالی و تسریع در روند بیماری لازم است نکاتی را رعایت کنید. در ادامه به تفصیل مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی را شرح خواهیم داد.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

بعد از آنژیوپلاستی

بعد از آنژیوپلاستی بیمار به بخش ریکاوری انتقال پیدا خواهد کرد. فرد باید دراز بکشد تا خونریزی محلی که برش داده شده است متوقف شود. بیمار می تواند در همان روز مرخص شود. نیاز است بیمار برای مراقبت های بعد از آنژیوگرافی تحت نظر کادر پزشکی قرار بگیرد.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

از مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معمولا بیمار را به مدت ۲۴ ساعت در CCU نگه داشته می شود، اگر اتفاقی برای فنر یا قلب رخ داده باشد، مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر آنژیوگرافی از طریق دست انجام شده باشد، معمولا طی ۵ تا ۶ ساعت، مچ بند یا کاف به تدریج بادش خالی می شود تا خونریزی شریان متوقف شود. اگر این کاف، خیلی سفت باشد و دست دچار خونمردگی یا کبودی شود، حتما باید بیمار به پرستار اطلاع دهد و برعکس اگر این مچ بند شل بسته شده باشد طوری که از زیر آن خونریزی مشاهده شود، باید به پرستار اطلاع دهید.
بعد از انجام آنژیوپلاستی زمانی که به خانه رفتید می توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
اگر شاغل هستید بعد از 1 هفته می توانید به سرکار بروید.
از انجام کارهای سخت خودداری کنید مانند بلند کردن اجسام سنگین.
در صورتی که هر گونه درد ناگهانی در قفسه سینه فرد ایجاد شد، همچنین درد در پایی که آنژیوگرافی انجام شده است به همراه سردرد و سرگیجه و هرگونه علائم ناخواسته سریعا به پزشک مراجعه کنید.
داروهای تجویزی پزشک را سر وقت مصرف کنید، عدم مصرف داروها ممکن است برای فرد عوارض جبران ناپذیری ایجاد نماید.
از استعمال دخانیات خودداری کنید. زیرا دخانیات می تواند مقدار اکسیژن را در خون کاهش دهد و به دیواره عروق آسیب بزند، قطع سیگار می تواند از پیشرفت و بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند.
رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای تازه و سالم مصرف کنید.
ورزش کنید. بدن باید تحرک داشته باشد. فعالیت های ملایم بدنی برای قلب فرد مفید است. پیاده روی جز آسان ترین روشهای فعالیت بدنی می باشد.
وزن مناسب و سالم خود را حفظ کنید.
در زمان آنژیوگرافی قلب از ماده حاجب برای به دست آوردن تصاویری واضح استفاده می شود. ماده حاجب شبیه رنگ می باشد که توسط پرتو ایکس نشان داده می شود. برای دفع این ماده تزریق شده باید بعد از آنژیو مقدار زیادی آب و مایعات مصرف کنید تا این ماده توسط ادرار از بدن فرد دفع شود. اگر بیمار دارای سابقه بیماری های کلیوی و قلبی و یا اختلالات مربوط به کبد باشد، باید در مورد مقدار مایعات مصرفی روزانه با پزشک متخصص مشورت کند.
مراقبت از زخم محل بریدگی بعد از آنژیوگرافی نیز اهمیت دارد. جراحی از طریق رگ خونی در قسمت کشاله ران یا دست انجام می شود و نمایان شدن کبودی طبیعی است. در صورتی که فرد درد احساس کرد با مشورت پزشک باید از مسکن هایی که فاقد آسپرین هستند استفاده نمایند و برای مدت 48 ساعت بعد از عمل پانسمان باید از بریدگی جدا شود. در صورتی که در اطراف محل زخم توده ای که ایجاد شد بسیار کوچک بود جای نگرانی ای وجود ندارد. اما در صورتی که این توده اندازه ای بزرگتر داشت باید با پزشک درباره آن صحبت کنید.
در صورتی که خونریزی در محل بریدگی دوباره ایجاد شد؛ اگر خونریزی در ناحیه کشاله ران باشد بیمار باید سریعا دراز بکشد و محل خونریزی را فشار دهد؛ اگر خونریزی در در ناحیه مچ دست باشد فرد باید بازوی خود را بالا بگیرد و محل خونریزی را فشار دهد.
در صورت بروز عوارضی مانند بی حسی، درد در بازو یا پا باید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
در صورت مواجه با درد در قفسه سینه (همیشه به علت مشکلات قلبی-عروقی نیست) بعد از آنژیو ، اگر مشغول انجام کاری هستید سریعا کار را متوقف کنید، بر روی صندلی بنشینید و آرامش خود را نیز حفظ کنید. اگر با انجام این کار از بین نرفت و همچنان درد . تنگی نفس داشتید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
حداقل تا 3 روز بعد از آنژیو از رانندگی کردن خودداری کنید. در صورتی که فرد سابقه حمله قلبی و ضعف عضلات مربوط به پمپاژ داشته باشد، دوره نقاهت و مراقبت های بعد از آنژیو برای وی طولانی خواهد بود و فرد نباید برای مدت 4 هفته رانندگی کند.
برای مدت کوتاهی بعد از آنژیو نیز بیمار باید از سفرهای هوایی بپرهیزد. حداقل بعد از 10 روز بعد از جراحی فرد می تواند پرواز کند. افراد دارای سابقه قلبی نیز برای 4 الی 6 هفته اجازه سفرهای هوایی را نخواهند داشت.
در صورتی که برش جراحی در کشاله ران قرار دارد بهتر است در روزهای اول از پله ها بالا نروید، اگر برش در مچ دست شما بود، مچ دست خود را خم نکنید.
در صورت کسب اجازه از پزشک می توانید روزانه برای مدت 1 الی 2 ساعت پیاده روی کنید.
بعد از استنت گذاری عموما پلاویکس روزی یکبار برای دو تا چهار هفته تجویز می شود. پلاویکس دارویی قوی شبیه آسپبرین می باشد که ریسک تشکیل لخته خون داخل استنت را در طول هفته های اول بعد از جاگذاری فنر، کم خواهد کرد. به این دلیل که پلاویکس شدیدا در جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی مهم است. بیماران باید این دارو را بعد از ترک بیمارستان به عنوان یک نسخه دریافت کنند.
در حالت کلی تا 6 ماه اول بعد از آنژیوپلاستی باید مراقب هر گونه درد و یا تعریق سرد باشید و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی بعد از آنژیوپلاستی

فرد می تواند رژیم غذایی معمول خود را دنبال کند، اما در صورت مشکلات در معده بهتر است غذاهای فاقد چربی را در رژیم غذایی خود بگنجاند.
کلسترول و چربی از عوامل ایجاد پلاک و چسبیدن به عروق می باشد و لازم است کمتر از کلسترول استفاده نماییدکه سطح آن باید در خون کاهش یابد و با کم کردن چربی اشباع شده که در گوشت های پرچرب، مواد لبنی پرچرب، کره، غذاهای سرخ کردنی و شیرینی جات یافت خواهد می شود. به جای این چربی ها از روغن زیتون ، روغن کنجد و غیره استفاده کنید.

عوارض آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی عموما بیخطر است. ولی ممکن است عوارض زیر را ایجاد کند.

• عوارض حساسیتی نسبت به ماده حاجب، بیماران با دیابت یا سابقه بیماری های کلیه نیز رنگ با پایه ید را تحمل نمی کنند و در معرض آسیب یا نارسایی کلیه هستند.
  • خونریزی در محل ورود
  • آریتمی
  • حمله قلبی
  • عفونت در محل برش
  • نارسایی کلیه
  • پارگی در شریان
  • واکنش حساسیتی مانند کهیر، شوک آنافیلاکسی ، جوش، ادم ریوی، انسداد عروق، شوک و مشکلات تنفسی ایجاد کند.
  • به ندرت بالون باد شده آنژیوپلاستی ممکن است دیواره رگ را پاره کند و در صورت پارگی فرد به جراحی بای پس باید به صورت اورژانسی انجام شود.
  • و در نهایت ریسک مرگ در طول آنژیوگرافی به فاکتورهایی مانند : محل انسداد در شریان کرونری، میزان سختی انسداد، سابقه حملات قلبی بیمار و میزان کارکرد مناسب قلب وابسته است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز خونریزی شدید و عفونت در محل قرارگیری سوند، افزایش درد، سرد شدن، لرزش، تورم، درد یا بی رنگی در پا، رگه های قرمز در محل بریدگی و تب سریعا مشکل خود را با اورژانس و پزشک متخصص در میان بگذارید. برنامه توانبخشی می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که تمام بیماران قلبی باید به طور منظم به مرکز توانبخشی مراجعه کند.