هولتر نوار قلب یا هولتر مانیتورینگ قلب چیست ؟

هولتر نوار قلب ، هولتر مانیتورینگ قلب یا الکتروکاردیوگرام روشی برای تشخیص و مانیتورینگ فعالیت های قلب برای تشخیص بی نظمی در تپش قلب می باشد. هولتر قلب نوعی آزمایش برای بررسی سلامت قلب و روشی غیر تهاجمی برای ارزیابی آریتمی و اختلال قلب در یک دوره زمانی طولانی می باشد.

هولتر نوار قلب

هولتر نوار قلب چیست ؟

معاینه مشکلات قلبی با هولتر، بهترین روش برای بررسی طولانی مدت مشکلات و آریتمی های قلبی است. هولتر نوار قلب دستگاهی است که به اشکال مختلف وجود دارد. این دستگاه از روی پوست به بدن متصل میشود و برای مدتی به کمر بسته می شود و فعالیت های الکتریکی قلب را ثبت و در خود ذخیره می کند. این وسیله عموما یک یا دو روز و در بعضی موارد تا یک یا دو هفته نیز با فرد همراه است و در این مدت تمام ضربان‌های قلب فرد را در خود ثبت می ‌کند. بعد از جدا کردن دستگاه از بدن، پزشک از طریق اتصال هولتر به کامپیوتر، تمام ضربان ‌های ذخیره‌شده را بررسی می‌کند تا اگر اختلالی در ریتم و ضربان قلب وجود داشت آن را تشخیص ‌دهد.
انواع ساده‌تر و قدیمی‌تر این دستگاه، عموما دارای چند سیم است که با الکترود که چسبی کوچک به انداره یک سکه می‌باشد، به جاهای مختلف سینه متصل خواهد شد و دستگاهی نیز به اندازه کمی بزرگ تر از یک تلفن همراه به فرد اتصال می یابد. و در انواع جدیدتر، فقط یک وسیله کوچک به اندازه یک سکه بدون سیم روی سینه فرد متصل می‌‌شود و همان وسیله ، بدون نیاز به سیم، ریتم قلب را ثبت خواهد کرد.
این دستگاه ‌های ثبات دارای دو نوع سیستم علامت‌گذاری هستند. یکی از علامت گذاری ها توسط بیمار در زمان بروز علائم و دیگری علامت گذاری ای که توسط دستگاه در زمان وقوع، هر اختلالی را ثبت می کند. هر اختلالی قادر است با علائم بیمار یا زمان بروز آن در روز ثبت شود.

انواع هولتر قلب

دو نوع هالتر مانیتورینگ برای مشکلات قلبی وجود دارد:

• هولتر قلب
  • هولتر فشار خون

همچنین از این روش میتوان در موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

•  داشتن سرگیجه و یا سنکوپ و غش کردنهای بدون علت
  • داشتن اختلال در ضربان قلب که در نوار قلب تشخیص داده نشده  است.

کاربرد هولتر قلب چیست ؟

نوعی وسیله که در آن فعالیت های قلبی برای مدت طولانی ثبت می کند. هولتر نوار قلب دستگاهی قابل حمل بوده و یک مانیتور کوچک برای قلب می باشد. عموما این هولتر به گردن آویز شده یا بر روی کمر نصب خواهد شد و سیگنال هایی که قلب تولید می کند را ثبت می کند. کار این دستگاه نظارت بر روی ریتم قلب می باشد. ضربان قلب را مثل یک نوار قلب به نمایش خواهد گذاشت و آن را در حافظه خود ذخیره خواهد کرد.

چه زمانی از هولتر نوار قلب می توانید استفاده کنید؟

زمانی که فرد علائمی داشته ‌باشد که ناشی از اختلالات در تعداد یا ریتم ضربان قلب باشد و در نوار قلب ساده، علت آن دیده نشود، ممکن است هولتر ریتم درخواست شود تا در بازه زمانی بیشتری، ضربان و ریتم قلب کنترل‌شود. این علائم شامل این موارد هستند:

• درد در قفسه سینه
  • اختلال در تنفس
  • بیهوشی بدون علت یا حمله سنکوپ
  • سرگیجه مداوم
  • ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • سکته‌های مغزی و مشکلات دیگر مغزی که ناشی از مشکلات قلبی باشد و بیمار توسط متخصص مغز و اعصاب برای بررسی ریتم ارجاع داده می ‌شود.

موارد استفاده از هولتر فشارخون

نکته : هولتر قلب و فشارخون می تواند کمک شایان توجهی به تشخیص و درمان صحیح بیماران بنماید. محل نصب هولتر قلب بر اساس راحتی بیمار انتخاب می شود.
هولتر مانیتورینگ قلب

با استفاده از هولتر چه چیزهایی را میتوان تشخیص داد؟

• اگر فرد دچار حمله قلبی شده باشد.
  • علت علائمی که دارید چیست.
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • تاکی کاردی
  • انواع آریتمی
  • بررسی روند درمان اگر داروی خاصی مصرف می کنید. پزشک متوجه می شود که آیا دارو برای وضعیت شما مناسب بوده است یا خیر و اگر کمکی به بهبود نمی‌کند، پزشک دارو ها یا روش درمانی دیگری را جایگزین کند.

خطرات و عوارض هولتر نوار قلب

هولتر تستی غیرتهاجمی است که خطری ندارد. البته امکان دارد که در محل چسباندن الکترودها یا چسبی که هولتر با آن به سینه چسبیده میشود، قرمزی و حساسیت در محل ایجاد شود. دستگاه هولتر نباید خیس شود و فرد بهتر است به حمام یا استخر نرود. البته انواع جدید تر این دستگاه، ضد آب میباشد و فرد میتواند به حمام نیز برود.

نکاتی درباره هولتر نوار قلب

• قبل از تست حتما دوش بگیرید.
  • قبل از تست از کرم و لوسیون استفاده نکنید.
  • از انجام فعالیت هایی که موجب خیس شدن هولتر میشود باید خودداری کنید.
  • امواج الکتریکی و مغناطیسی بر روی عملکرد هولتر تأثیر میگذارند. از مناطقی که میدان مغناطیسی ایجاد می کنند، دوری‌ کنید.
  • اگر اشتباهی رخ دهد دوباره تست انجام میشود.
  • الکترودهایی که تپش های قلب شما را احساس می کنند را بر روی قفسه سینه شما قرار داده میشود . این الکترودها تقریبا به اندازه یک سکه هستند. برای آقایان، ممکن است مقدار کمی از موها تراشیده شوند تا از چسبیدن الکترودها اطمینان حاصل شود.
  • وقتی مانیتور شما جایگذاری شد و دستوراتی برای پوشیدن آن به شما داده شد، شما می توانید به فعالیت هایتان بپردازید.
آیا بیمار می تواند نتایج هولتر نوار قلب را تحلیل کند؟

این دستگاه چند روز بر روی قفسه سینه شما نصب میشود که فقط یک پزشک متخصص قلب و عروق قادر به تحلیل نتایج هولتر میباشد.

تفاوت نوار قلب با هولتر نوار قلب در چیست ؟

نوار قلب می تواند وضعیت آنی بیمار را ثبت کند. اما مانیتورینگ هولتر ، این امکان را به متخصص قلب و عروق می‌دهد که بتواند روند فعالیت قلبی بیمار را در یک دوره زمانی مشخص را  در دسترس داشته باشد . تشخیص انواع آریتمی حاد و فلوتر دهلیزی و دیس ریتمی لحظه‌ای با این روش امکان ‌پذیر است.

تشابه هولتر با نوار قلب در چیست ؟

هر دو دارای الکترود هستند و فعالیت الکتریکی قلب را ثبت خواهند کرد.

زمانی که هولتر به بدن شما متصل است چه کارهایی باید انجام دهید؟

متخصص قلب و عروق به شما دستورالعملی داده میشود تا تمام فعالیت هایی که در هنگام پوشیدن مانیتور انجام می دهید را ثبت کنید. در یک دفترچه تمام علائم تپش قلب، پرش ضربان، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سبکی سر را یادداشت نمایید. فرمی به شما داده میشود تا به شما در ثبت فعالیت ها و علائمتان کمک کند.

نتایج به دست آمده از هولتر قلب چیست ؟

بعد از بررسی فعالیت ها و علائم یادداشت شده و اطلاعاتی که مانیتور هولتر را نشان خواهد داد که آیا بیماری قلبی دارید یا خیر. امکان دارد پزشک شما نیاز به آزمایش های دیگری داشته باشد تا تشخیص دهد ممکن است چه چیزی علائم شما را ایجاد کرده اند. در مواردی ممکن است متخصص با آزمایش هولتر بیماری را تشخیص دهد مخصوصا اگر به هنگام استفاده از هولتر نوار قلب ، دچار بی نظمی در ریتم قلبی نشده باشید.