بیماری قلبی مادرزادی : علت، علائم، انواع و روش های تشخیص و درمان

بیماری قلبی مادرزادی به حالتی گفته می‌شود که قلب کسی از بدو تولد دچار مشکل شده است. ممکن است قلب یک سوراخ کوچک داشته باشد یا چیزی شدیدتر باشد. اگرچه این شرایط جدی است، اما بسیاری از آنها با جراحی قابل درمان هستند. در برخی موارد، پزشکان می‌توانند این مشکلات را در نوزاد قبل از تولد پیدا کنند. بعضی اوقات، در کودکی یا در بزرگسالی تشخیص داده می‌شود. اگر شما یا کودک خود دارای نقص مادرزادی قلب هستید، ممکن است تا بزرگسالی علائمی  نداشته باشید، یا ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد.

بیماری قلبی مادرزادی

علل بیماری قلبی مادرزادی

پزشکان همیشه نمی دانند چرا یک نوزاد دارای نقص مادرزادی قلب است. اگر والدین یا هر یک از اقوام این مشکل را داشته باشند، احتمال نقص مادرزادی قلب افزایش می‌یابد. موارد دیگری که احتمال وقوع این نقص‌ها را بیشتر می‌کند عبارتند از:

مشکلات مربوط به ژن ها یا کروموزوم ها در کودک، مانند سندرم داون. با تغییراتی خاص در ژن، احتمال نقص کودک می‌تواند تا 50٪ افزایش یابد.

سیگار کشیدن یا سو مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری. همه این‌ها می‌توانند منجر به نقص مادرزادی قلب و سایر مشکلات رشد کودک شوند. اگر باردار هستید از آنها اجتناب کنید.

داروی خاصی اگر خانمی در دوران بارداری از آنها استفاده کند، برخی از داروها ممکن است نقایص قلبی و دیگر نقایص مادرزادی را ایجاد کنند. از جمله داروهای ایزوترتینوئین و آکنه و داروهای ضد تشنج که حاوی والپروات هستند. اگر باردار هستید، ممکن است پزشک بتواند داروی دیگری برای شما تجویز کند، تا زمانی که کودک شما به دنیا بیاید.

عفونت ویروسی مانند سرخچه (سرخک آلمانی) در سه ماهه اول بارداری. اگر خانمی در دوران بارداری سرخچه داشته باشد، می تواند قلب کودک دچار مشکل شود. بیشتر افراد در کودکی واکسینه می‌شوند. اگر باردار هستید و واکسینه نشده‌اید، یا اگر مطمئن نیستید، به پزشک خود بگویید. در صورت نیاز به واکسن سرخچه، باید حداقل یک ماه پس از واکسیناسیون صبر کنید تا باردار شوید.

دیابت. دیابت در مادر ممکن است بر شکل گیری و رشد قلب کودک او تأثیر بگذارد. دیابت بارداری که در دوران بارداری ایجاد می‌شود، نباید احتمال نقص قلب کودک را افزایش دهد.

انواع بیماری قلبی مادرزادی

بیشتر مشکلات مادرزادی قلب موارد ساختاری مانند سوراخ و نشت دریچه است. آنها عبارتند از:

نقص دریچه قلب: ممکن است یکی از دریچه ها خیلی باریک یا کاملاً بسته باشد. این باعث می‌شود عبور خون از این مسیر سخت شود. بعضی اوقات، خون اصلاً نمی تواند عبور کند. در موارد دیگر ، ممکن است دریچه به درستی بسته نشود، بنابراین خون به سمت عقب نشت می‌کند.
مشکلات مربوط به دیواره‌های قلب: می‌تواند مواردی بین اتاق (دهلیز و بطن) قلب شما باشد. سوراخ ها یا مجاری عبور از سمت چپ و راست قلب ممکن است باعث شود خون در زمانی که نباید مخلوط شود.
مشکلات مربوط به عضله قلب: می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود، به این معنی که قلب به همان اندازه که لازم است پمپ نمی کند. اتصالات بد بین رگهای خونی. در نوزادان، این ممکن است اجازه دهد خونی که باید به ریه ها برود در عوض به قسمت های دیگر بدن برود، یا برعکس. این نقایص می تواند اکسیژن خون را از بین ببرد و منجر به از کار افتادن اندام شود.

علائم بیماری قلب مادرزادی

علائم بیماری مادرزادی قلب

بزرگسالان ممکن است نقص مادرزادی مرتبط با قلب داشته باشند و علائم را مشاهده نکنند. در صورت وجود، علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

علائم بیماری مادرزادی قلب در نوزادان و کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رنگ مایل به آبی روی پوست، ناخن ها و لب ها (سیانوز ، بیماری ناشی از کمبود خون اکسیژن دار)

• تنفس سریع و تغذیه نامناسب
  • افزایش ضعیف وزن
  • عفونت ریه
  • ناتوانی در ورزش

تشخیص بیماری قلب مادرزادی

قبل از تولد

پزشکان ممکن است برخی مشکلات را در دوران بارداری پیدا کنند. پزشک شما ممکن است بتواند نقصی را قبل از تولد کودک شما شناسایی کند:

• اکوکاردیوگرام جنینی : این آزمایش از تصاویر ساخته شده توسط سونوگرافی برای نشان دادن قلب در حال حرکت استفاده می‌کند تا پزشک شما بتواند مواردی را که در دریچه‌ها و ساختار آن اشتباه است، مشاهده کند.
  • آزمایش ژن : یک متخصص ژنتیک قبل یا حین بارداری شما یک نمونه خون کوچک می‌گیرد. این کار مهم است زیرا اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما ناهنجاری دارید، احتمال ابتلای کودک شما به 50٪ افزایش می یابد.

در کودکی

سایر مشکلات ممکن است در نوزادان یا کودکان مشاهده شود. پزشک برای بررسی سلامت کودک به ضربان قلب کودک شما گوش می دهد. اگر صدای غیرمعمول یا سوفل قلبی بشنوند، ممکن است آزمایش های بیشتری را انجام دهند، مانند:

• اکوکاردیوگرام: این روش یک نوع سونوگرافی بدون درد است که از قلب عکس می گیرد. تقریباً می تواند هر نوع نقص مادرزادی قلب را تشخیص دهد و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. اکوکاردیوگرام انواع مختلفی دارد، بنابراین از پزشک خود بپرسید که چه انتظاری دارد.
  • الکتروکاردیوگرام (نوار قلب یا EKG). این روش فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند مشکلات ریتم قلب را که آریتمی نامیده می شود، تشخیص داده و قسمت هایی از قلب را که بیش از حد بزرگ هستند یا خیلی سخت کار می کنند، پیدا کند.
  • اشعه ایکس قفسه سینه. با اشعه ایکس می توان علائم قلب بزرگ یا شکلی غیرمعمول را به پزشک نشان داد و علائم نارسایی قلبی مانند مایع در ریه ها را نشان داد.
  • ام آر آی و سی تی اسکن. عکسبرداری با تشدید مغناطیسی و اسکن توموگرافی کامپیوتری دو نوع دیگر از آزمایش های تصویربرداری هستند که می توانند تصویر دقیق قلب را ارائه دهند.
  • پالس اکسی متری. این روش میزان اکسیژن خون کودک شما را از طریق حسگر انگشت اندازه گیری می کند. اگر خیلی کم نشان داده شود، می تواند یک مشکل قلبی را نشان دهد.
  • کاتتریزاسیون قلب. اگر هر یک از آزمایش های قبلی نشان دهد کودک شما نقص مادرزادی قلب دارد، ممکن است پزشک وی سوند زدایی از قلب را توصیه کند. یک پزشک یک لوله بسیار نازک و انعطاف پذیر (که کاتتر نامیده می شود) را از طریق رگ خونی در بازو یا پا هدایت می کند تا به قلب برسد. آنها رنگ را از طریق کاتتر قرار داده و سپس از فیلم های اشعه ایکس برای دیدن قلب استفاده می کنند.

در بزرگسالان

برخی از افراد مبتلا به نقص مادرزادی قلبی تا اواخر زندگی متوجه نمی‎‌شوند که مشکلاتی  دارند. پزشک ممکن است در طی یک معاینه فیزیکی عادی مشکل را پیدا کند، یا علائمی را مشاهده کند. دکتر شما همچنین می‌تواند پس از انجام آزمایش قلب مانند اکوکاردیوگرام، آن را پیدا کند.

درمان بیماری قلبی مادرزادی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان نقص قلبی مادرزادی دارید، احتمال رفع آن بیشتر از همیشه است. برخی از نقص ها ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند. برای برخی از افراد، درمان ممکن است شامل بسیاری از جراحی ها یا سایر اقدامات باشد. برای دیگران، فقط یک مورد طول می کشد.

برخی از کودکان و بزرگسالان ممکن است لازم باشد تا آخر عمر دارو مصرف کنند. همچنین ممکن است لازم باشد به طور منظم به متخصص قلب خود، که پزشک متخصص قلب و عروق نامیده می شود، مراجعه کنند.

دارو درمانی

نقص های مادرزادی می تواند بر قلب فشار وارد کند و باعث کار بیشتر آن شود. برای اینکه قلب شما با این کار اضافی ضعیف نشود ، پزشک ممکن است سعی کند شما را با دارو درمان کند. هدف آنها کاهش فشار عضلات قلب است.

اگر هر نوع مشکل قلبی دارید باید فشارخون خود را کنترل کنید. برخی از داروهای رایج که فشارخون را کاهش می دهند ممکن است ضربان قلب را کاهش داده و تجمع مایعات را در بدن کاهش دهند. این شامل:

بازدارنده های ARB و ACE. اینها دو نوع دارویی هستند که فشارخون را پایین می آورند. آنها رگ های خونی را شل می کنند، این امر باعث می شود قلب شما خون را راحت تر پمپ کند.

مسدود کننده های بتا. این داروها ضربان قلب شما را کند می کنند و به گسترش عروق کمک می کنند. برخی از نمونه های مسدودکننده های بتا که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند ، آتنولول (تنورمین)، کارودیلول (کورگ CR) و متوپرولول (لوپرسور) هستند.

داروهای ادرار آور. این داروها که قرص های آب نیز نامیده می شوند، سطح مایعات را کاهش می دهند. حجم خون کمتر می تواند فشارخون شما را کاهش دهد.

داروها ممکن است برای کمک به درمان موارد خفیف کافی باشند یا وقتی جراحی گزینه مناسبی نیست، استفاده شود. در مواقع دیگر، پزشکان باید کارهای بیشتری انجام دهند.

روش ها

به لطف فناوری جدید، پزشکان راه های آسان تر و بهتری برای رفع این نقص ها دارند. بسته به مشکل، کودک شما ممکن است طی چند ساعت پس از تولد جراحی یا کاتتریزاسیون کند. در مواقع دیگر، ممکن است روزها یا ماه ها بعد این کار اتفاق بیفتد.
گاهی اوقات، نوزادان با بزرگ شدن به چندین عمل احتیاج دارند. با بزرگتر شدن قلب آنها، به عنوان مثال دریچه های تعویض شده باید تعویض شوند. پزشک به شما می گوید که چه مواردی و چه زمانی نیاز به انجام دارند.
دو روش اصلی برای اقدامات نقص مادرزادی قلب وجود دارد. یکی از کاتتر استفاده می کند، که نیازی به باز کردن سینه ندارد. مورد دیگر جراحی قلب باز است.

کاتتریزاسیون قلب

در بیشتر موارد، پزشکان قادر به ترمیم قلب با استفاده از کاتتر هستند. این روش ها که به عنوان کاتتریزاسیون قلب شناخته می شوند، برای دو ترمیم اصلی قلب استفاده می شوند: بستن سوراخ یا باز کردن دریچه یا شریان تنگ شده.
به عنوان مثال، پزشکان می توانند سوراخ های دیواره جدا شده از دو طرف چپ و راست قلب را ترمیم کنند. این یک نقص مادرزادی قلب است که به آن نقص سپتوم دهلیزی (ASD) می گویند. با استفاده از کاتتر پ، پزشک می تواند یک وصله کوچک چتر شکل روی سوراخ قرار دهد. بافت روی پوشش ایجاد می شود و دیوار را کنار هم نگه می دارد.
پزشکان همچنین می توانند شریان باریک یا دریچه سفت شده را گسترش دهند. همچنین اگر رگی خون را در جهت غلط حمل کند، می توانند از این روش برای بستن یک رگ استفاده کنند یا روی سوراخ وصله ای قرار دهند.
آنها همچنین می توانند یک کاتتر را با یک بالون کوچک  مجهز کنند و آن را به سمت دریچه یا شریانی که درست کار نمی کند هدایت کنند.
پزشک می تواند بادکنک را باد کند تا دریچه یا شریان را گشاد کند. این باعث می شود خون بهتر جریان یابد. این کار وقتی برای دریچه انجام می شود، به آن والوپلاستی می گویند. وقتی در شریان انجام شود، آنژیوپلاستی نامیده می شود.
اقدامات کاتتر به تنهایی ممکن است هر مسئله ای را برطرف نکند. برخی از افراد به دارو احتیاج دارند و کودکان ممکن است کمی بیشتر به عمل جراحی نیاز داشته باشند. اما این روش ها می توانند جریان خون را بهتر کنند و کودک شما را سالم نگه دارند در حالی که مراقبت ها در ماه ها و سال های آینده ادامه دارد.

عمل جراحی قلب باز

در برخی موارد، پزشک به شما می گوید شما یا کودک خود نیاز به جراحی قلب باز دارید. با استفاده از این جراحی، پزشک باید استخوان سینه را برش دهد تا قلب را مستقیماً عمل کند. نقایصی که ممکن است با جراحی قلب باز درمان شود شامل سوراخ در قلب، مشکلات دریچه و عروق باریک است.
از آنجا که اندازه قلب به همراه صاحبش بزرگ می شود، ممکن است سال ها بعد برخی از افراد به جراحی های بیشتر یا سایر اقدامات احتیاج داشته باشند. اگر به عمل جراحی قلب باز نیاز دارید، بیهوشی عمومی انجام می دهید، بنابراین در طول عمل بیدار نخواهید بود و احساس درد نخواهید کرد.

منبع