مراقبت بعد از آنژیوگرافی باید چگونه باشد؟

آنژیوگرافی کرونری آزمایشی برای بررسی رگ‌های خونی بزرگ قلب(شریان های کرونری)است. دکتر یک لوله نازک و قابل انعطاف (کاتتر) را در یک رگ خونی در کشاله ران یا مچ دست قرار داد.

ممکن است کشاله ران یا مچ دست شما تا چند روز پس از عمل کبودی داشته باشد و احساس درد داشته باشد. می‌توانید فعالیت‌های سبک را در اطراف خانه انجام دهید. اما تا زمانی که پزشک‌تان بگوید مشکلی ندارد، کار سختی انجام ندهید. این ممکن است برای چند روز باشد.

این برگه مراقبت به شما یک ایده کلی در مورد مدت زمان لازم برای بهبودی می‌دهد. اما هر فرد با سرعت متفاوتی بهبود می یابد. مراحل زیر را دنبال کنید تا در سریع ترین زمان ممکن احساس بهتری داشته باشید.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی

چگونه می‌توانید در خانه از خود مراقبت کنید؟

فعالیت

اگر پزشک به شما مسکن داده است:

به مدت 24 ساعت، کاری که نیاز به توجه به جزئیات دارد، انجام ندهید، مانند رفتن به محل کار، گرفتن تصمیمات مهم، یا امضای هر گونه سند قانونی. مدتی طول می‌کشد تا اثرات دارو به طور کامل از بین برود.
برای ایمنی خود، از رانندگی یا کار با ماشین آلاتی که ممکن است خطرناک باشد خودداری کنید. صبر کنید تا دارو از بین برود و بتوانید به وضوح فکر کنید و به راحتی واکنش نشان دهید.
ورزش‌های شدید انجام ندهید و هیچ چیز سنگینی را بلند نکنید، نکشید یا فشار ندهید تا زمانی که پزشکتان بگوید مشکلی ندارد. این ممکن است برای چند روز باشد. می‌توانید در خانه قدم بزنید و فعالیت‌های سبکی مانند آشپزی انجام دهید.
اگر کاتتر در کشاله ران قرار داده شده است، سعی کنید تا چند روز اول از پله‌ها بالا نروید.
اگر کاتتر در مچ دست شما قرار داده شده است، در چند روز اول مچ دست خود را عمیقا خم نکنید. مراقب باشید که از دست خود برای نشستن و بیرون آمدن از صندلی یا تخت استفاده کنید.
ورزش منظم داشته باشید. پیاده‌روی ممکن است انتخاب خوبی باشد. حداقل 2 ساعت و نیم در هفته تلاش کنید.

رژیم غذایی

مایعات زیادی بنوشید تا به بدن کمک کنید تا رنگ را دفع کند. اگر بیماری کلیوی، قلبی یا کبدی دارید و باید مایعات خود را محدود کنید، قبل از اینکه مقدار مایعات مصرفی خود را افزایش دهید با پزشک خود صحبت کنید.
به خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است، ادامه دهید. اگر تا به حال به این روش غذا نخورده‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. این متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا با غذاهای سالم آشنا شوید و وعده‌های غذایی خود را برنامه ریزی کنید.

داروها

پزشک از فرد خواهد پرسید که چه زمانی می‌توانید داروهای خود را مجدداً شروع کنید. همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد مصرف داروهای جدید به فرد داده خواهد شد.
اگر آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون دیگری مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف مجدد آن را شروع کنید. مطمئن شوید که دقیقاً متوجه شده‌اید که پزشک چه می‌خواهد انجام دهد.
پزشک ممکن است یک داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) تجویز کند. بسیار مهم است که این داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید تا شریان کرونر را باز نگه دارید و خطر حمله قلبی را کاهش دهید. با داروها ایمن باشید اگر فکر می کنید با داروی خود مشکل دارید با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

مراقبت از محل کاتتر

به مدت 1 یا 2 روز، یک بانداژ را روی نقطه‌ای که کاتتر گذاشته شده است نگه دارید. بانداژ احتمالا در این زمان می‌افتد.
یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی محل قرار دهید تا به کاهش درد یا تورم کمک کنید. یک پارچه نازک بین یخ و پوست خود قرار دهید.
24 تا 48 ساعت پس از عمل، در صورتی که پزشک اجازه دهد، می‌توانید دوش بگیرید. برش را خشک کنید.
تا زمان بهبودی محل کاتتر را خیس نکنید. به مدت 1 هفته یا تا زمانی که پزشک بگوید مشکلی ندارد حمام نروید.
مراقب خونریزی از محل باشید. مقدار کمی خون (تا اندازه یک چهارم) روی باند می‌تواند طبیعی باشد.
اگر خونریزی دارید، دراز بکشید و به مدت 15 دقیقه روی آن ناحیه فشار دهید تا آن را متوقف کنید. اگر خونریزی متوقف نشد، با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.
مراقبت‌های بعدی بخش کلیدی از درمان و ایمنی است. حتماً تمام قرارها را بگیرید و به آنها مراجعه کنید و اگر مشکل دارید با خط مشاوره با پزشک یا پرستار خود (811 در اکثر استان ها و مناطق) تماس بگیرید. همچنین بهتر است نتایج آزمایش خود را بدانید و فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید داشته باشید.

چه زمانی باید برای کمک تماس بگیرید؟

هر زمان که فکر می‌کنید ممکن است به مراقبت‌های اضطراری نیاز داشته باشید با 911 تماس بگیرید. به عنوان مثال، اگر تماس بگیرید:

• از هوش رفتی.
  • مشکل شدید تنفسی دارید.
  • درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس دارید یا خون سرفه می کنید.
  • علائم حمله قلبی دارید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • درد یا فشار قفسه سینه یا احساس عجیب در قفسه سینه.
  • تعریق.
  • تنگی نفس.
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • درد، فشار یا احساس عجیب در پشت، گردن، فک، یا بالای شکم، یا در یک یا هر دو شانه یا بازو.
  • سبکی سر یا ضعف ناگهانی.
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم.

پس از تماس با اورژانس، اپراتور ممکن است به فرد بگوید که 1 آسپرین با دوز کم یا 2 تا 4 عدد آسپرین با دوز پایین بجوید. منتظر آمبولانس باشید سعی نکنید خودتان رانندگی کنید.
تشخیص آنژین در شما داده شده است و علائمی دارید که با استراحت از بین نمی‌روند یا در عرض 5 دقیقه پس از مصرف یک دوز نیتروگلیسیرین بهبود نمی‌یابند.
اکنون با خط تماس با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید یا در موارد زیر به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید:

• شما از ناحیه‌ای که کاتتر در شریان گذاشته شده خونریزی دارید.
  • شما یک توده دردناک و با رشد سریع در محل کاتتر دارید.

علائم عفونت دارید، مانند:

• افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی.
  • رگه های قرمزی که از محل کاتتر منتهی می شوند.
  • تخلیه چرک از محل کاتتر.
  • تب.
  • پا یا دست شما دردناک است، آبی به نظر می رسد، یا احساس سردی، بی‌حسی یا گزگز دارید.

مراقب تغییرات در سلامت خود باشید و در صورت بروز هر گونه مشکل حتما با خط تماس با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.