کاردیومیوپاتی یا بیماری عضله قلب

کاردیومیوپاتی به شرایطی اشاره دارد که بر عضله قلب تأثیر می‌گذارد. اگر کاردیومیوپاتی دارید، قلب نمی‌تواند خون را به طور موثر به بقیه بدن پمپاژ کند. در نتیجه، ممکن است خستگی، تنگی نفس یا تپش قلب را تجربه کنید. کاردیو میوپاتی با گذشت زمان بدتر می‌شود. درمان می‌تواند پیشرفت را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

کاردیومیوپاتی چیست؟

کاردیومیوپاتی به شرایطی اشاره دارد که بر میوکارد (عضله قلب) تأثیر می‌گذارد. کاردیو میوپاتی می‌تواند قلب را سفت، بزرگ یا ضخیم کند و باعث ایجاد بافت اسکار شود. در نتیجه، قلب نمی‌تواند خون را به طور موثر به بقیه بدن پمپ کند.

با گذشت زمان، قلب می‌تواند ضعیف شود و کاردیو میوپاتی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. برخی از افراد مبتلا به کاردیو میوپاتی در نهایت نیاز به پیوند قلب دارند.

کاردیومیوپاتی

انواع کاردیومیوپاتی چیست؟

شایع‌ترین انواع کاردیومیوپاتی عبارتند از:

کاردیو میوپاتی متسع: حفره های پمپاژ خون قلب شما بزرگ می‌شود (گشاد می‌شود).
کاردیو میوپاتی هیپرتروفیک: عضله قلب ضخیم می‌شود.
دیسپلازی بطن راست آریتموژنیک (ARVD): بیماری در عضله قلب باعث ریتم نامنظم قلب می‌شود.
کاردیو میوپاتی محدود‌کننده: اسکار عضله قلب سفت می‌شود یا هر دو.
کاردیو میوپاتی آمیلوئیدی ترانس تیرتین (ATTR-CM): تجمع غیرطبیعی پروتئین (ATTR آمیلوئیدوز) در بطن چپ قلب شما (محفظه پمپاژ خون اولیه).

برخی از کاردیو میوپاتی‌ها در این دسته‌بندی‌های کلی قرار نمی‌گیرند. این شرایط عبارتند از:

سندرم قلب شکسته (کاردیو میوپاتی ناشی از استرس یا تاکوتسوبو): بزرگ شدن موقت قلب.
کاردیو میوپاتی ناشی از شیمی درمانی: آسیب قلبی مربوط به درمان سرطان.
کاردیو میوپاتی حوالی زایمان: نارسایی احتقانی قلب که در طول یا بعد از بارداری رخ می‌دهد.

چگونه کاردیومیوپاتی بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

با بدتر شدن کاردیو میوپاتی، ممکن است سایر مشکلات قلبی مانند:

چگونه کاردیومیوپاتی بر کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد؟

کاردیومیوپاتی کودکان می‌تواند کودکان و نوجوانان را در هر جنسیت، نژاد یا سن تحت تاثیر قرار دهد. احتمال ایجاد آن در نوزادان بیشتر از کودکان بزرگتر است.

کودکان ممکن است کاردیو میوپاتی را به ارث ببرند. به ندرت ممکن است در اثر عفونت ویروسی به کاردیو میوپاتی مبتلا شوند. در حدود 75 درصد مواقع، پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث این بیماری می‌شود.

برخی از کودکان ممکن است تا زمانی که دچار ایست قلبی ناگهانی نشوند، هیچ علامتی از کاردیو میوپاتی نداشته باشند. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان می‌تواند کودک را بهبود بخشد.

کودکان با تشخیص کاردیو میوپاتی نیاز به مراقبت‌های معمول با متخصص قلب دارند. روزانه دارو مصرف خواهند کرد. بسته به علت، نوع و مرحله کاردیو میوپاتی، بسیاری از کودکان و نوجوانان می‌توانند با محدودیت‌های سبک زندگی کمی زندگی کنند.

علائم کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی چقدر شایع است؟

کاردیومیوپاتی می‌تواند هر فردی را در هر سن و نژادی تحت تاثیر قرار دهد. از هر 500 بزرگسال، 1 نفر به کاردیو میوپاتی مبتلا هستند. احتمال برخی از انواع کاردیو میوپاتی در برخی افراد بیشتر از سایرین است. به عنوان مثال، کاردیومیوپاتی متسع در افراد سیاه پوست شایع‌تر است. کاردیو میوپاتی متسع و آریتموژنیک در مردان بیشتر است.

چه چیزی باعث کاردیومیوپاتی می شود؟

پزشکان متخصص ممکن است کاردیو میوپاتی را براساس علت کلی طبقه بندی کنند. این دو دسته عبارتند از:

کاردیو میوپاتی ایسکمیک، ناشی از حملات قلبی یا بیماری عروق کرونر (CAD).
کاردیو میوپاتی غیر ایسکمیک، انواع غیر مرتبط با CAD.

گاهی اوقات، متخصصان علت کاردیومیوپاتی (ایدیوپاتیک) را نمی‌دانند. برخی از عوامل یا شرایط می‌توانند خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی را افزایش دهند، از جمله:

بیماری های خود ایمنی مانند بیماری‌های بافت همبند.
شرایطی که به قلب آسیب می‌رساند، مانند بیماری‌های کلسترول بالا، هموکروماتوز یا سارکوئیدوز.
بیماری‌های غدد درون‌ریز، مانند دیابت یا بیماری تیروئید.
سابقه خانوادگی نارسایی قلبی، کاردیو میوپاتی یا ایست قلبی ناگهانی.
حملات قلبی قبلی.
بارداری.

علائم کاردیومیوپاتی چیست؟

برخی از افراد علائم کاردیو میوپاتی ندارند. با پیشرفت بیماری، دیگران ممکن است تجربه کنند:

• خستگی.
  • تپش قلب (ضربان قلب سریع).
  • تنگی نفس.
  • تورم (ادم) در پاها، ساق پا یا مچ پا.
  • سنکوپ (غش کردن).
درمان کاردیومیوپاتی

چه آزمایشاتی ممکن است برای تشخیص کاردیومیوپاتی انجام دهم؟

اگر پزشک مشکوک به بیماری قلبی باشد، به متخصص قلب مراجعه خواهید کرد. متخصص قلب یک ارزیابی کامل را انجام می‌دهد که ممکن است شامل طیف وسیعی از تست‌های تشخیصی باشد. ممکن است داشته باشید:

مانیتورینگ سرپایی از دستگاه‌هایی استفاده می‌کند که ریتم قلب را ردیابی می‌کند.
سی‌تی قلب از اشعه ایکس برای تهیه فیلم از رگ های خونی و قلب استفاده می‌کند.
MRI قلب از امواج رادیویی و آهنربا برای ایجاد تصاویر قلب استفاده می‌کند.
اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از جریان خون و ضربان قلب استفاده می‌کند.
الکتروکاردیوگرام (EKG) فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
تست استرس ورزش ضربان قلب را به روشی کنترل شده افزایش می‌دهد تا ببینید که چگونه قلب واکنش نشان می‌دهد.
کاتتریزاسیون قلبی از یک کاتتر (لوله نازکی که از طریق رگ خونی وارد می‌شود) برای اندازه‌گیری جریان خون و فشار قلب استفاده می‌کند.
بیوپسی میوکارد نمونه کوچکی از بافت ماهیچه قلب را برای بررسی تغییرات سلولی مطالعه می‌کند.

کاردیومیوپاتی چگونه درمان می‌شود؟

درمان کاردیو میوپاتی بر مدیریت علائم متمرکز است. درمان همچنین پیشرفت بیماری را کند می‌کند. برای مراقبت از سلامت قلب خود معاینات منظمی خواهید داشت. پزشک ممکن است توصیه کند:

داروها: داروهای قلبی می‌توانند جریان خون را بهبود بخشند، علائم را مدیریت کنند یا شرایط زمینه‌ای را درمان کنند. شما ممکن است از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (Coumadin®)، مسدودکننده‌های بتا مانند پروپرانولول (Inderal®) یا داروهایی برای کاهش کلسترول استفاده کنید.
دستگاه‌هایی برای اصلاح آریتمی‌ها: ضربان‌سازها یا دفیبریلاتورهای کاردیوورتر قابل کاشت (ICD) ریتم‌های نامنظم قلب را درمان می‌کنند. این دستگاه‌ها ضربان قلب را کنترل می‌کنند. هنگامی که یک آریتمی شروع می‌شود، آنها تکانه‌های الکتریکی را به قلب می‌فرستند.
دستگاه‌هایی برای بهبود جریان خون: برخی از دستگاه‌ها به قلب کمک می‌کنند تا خون را با کارایی بیشتری پمپاژ کند. دستگاه‌های درمان همگام‌سازی مجدد قلب (CRT) انقباضات بین سمت چپ و راست قلب را کنترل می‌کنند. دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD) به قلب شما کمک می‌کند خون را پمپاژ کند.
جراحی: اگر علائم شدید یا شرایط قلبی زمینه‌ای دارید، ممکن است پزشک شما جراحی قلب را توصیه کند. پزشکان معمولاً فقط زمانی جراحی قلب باز یا پیوند قلب را توصیه می‌کنند که تمام درمان‌های دیگر باعث بهبودی نشده باشند.

چگونه می‌توانم با کاردیومیوپاتی از خودم مراقبت کنم؟

انتخاب سبک زندگی می‌تواند بر سرعت پیشرفت کاردیو میوپاتی تأثیر بگذارد. برای مدیریت علائم و افزایش سلامت قلب، پزشک ممکن است توصیه کند:

دستیابی و حفظ وزن ایده آل برای قد و سن.
خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب، از جمله کاهش مصرف سدیم.
ورزش منظم.
محدود کردن مصرف الکل.
مدیریت و کاهش استرس.
ترک سیگار.

جلوگیری از کاردیومیوپاتی

آیا درمانی برای کاردیومیوپاتی وجود دارد؟

هیچ درمانی برای کاردیو میوپاتی وجود ندارد. با این حال، می‌توانید شرایط را مدیریت کنید یا پیشرفت آن را کاهش دهید. افرادی که سبک زندگی سالمی را انتخاب می کنند و به دنبال درمان پزشکی هستند، می توانند با کاردیو میوپاتی زندگی با کیفیت بالایی داشته باشند.

چگونه می‌توانم خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی را کاهش دهم؟

هیچ راهی برای پیشگیری از انواع مادرزادی (ارثی) کاردیو میوپاتی وجود ندارد. شما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی که می تواند منجر به کاردیو میوپاتی شود، اقداماتی انجام دهید. برخی از این مراحل عبارتند از:

مدیریت فشار خون.
کلسترول خود را در محدوده سالم نگه دارید.
مدیریت شرایط زمینه ای مانند آپنه خواب یا دیابت.
برنامه ریزی معاینات منظم با یک پزشک متخصص.
مصرف تمام داروها طبق دستور.

چشم انداز افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی چیست؟

کاردیو میوپاتی یک بیماری جدی است. بدون درمان، می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. کاردیو میوپاتی نیز یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که معمولا با گذشت زمان بدتر می‌شود.

اگر کاردیو میوپاتی دارید، به دنبال درمان از یک متخصص قلب باشید. دارو، جراحی یا درمان های دیگر می تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد و به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید.

چه چیز دیگری باید از پزشک خود بپرسم؟

همچنین ممکن است بخواهید از پزشک خود بپرسید:

محتمل ترین علت کاردیومیوپاتی چیست؟
چه درمان هایی را توصیه می کنید؟
آیا عوارض جانبی یا خطراتی در ارتباط با این درمان ها وجود دارد؟
برای بهبود سلامت قلبم چه تغییراتی در سبک زندگی انجام دهم؟

حرف آخر

کاردیو میوپاتی به بیماری‌های عضله قلب اشاره دارد. انواع مختلفی از کاردیو میوپاتی وجود دارد. برخی ارثی هستند. برخی دیگر از بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری عروق کرونر ایجاد می‌شوند. درمان کاردیو میوپاتی ممکن است شامل داروها، تغییر شیوه زندگی یا جراحی باشد. اگرچه هیچ درمانی برای کاردیو میوپاتی وجود ندارد، اما می‌توانید این بیماری را مدیریت کنید. افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند می‌توانند با کاردیو میوپاتی زندگی با کیفیت بالایی داشته باشند.