آیا COVID-19 می تواند به قلب آسیب برساند؟

سوال اینجاست که آیا COVID-19 می‌تواند به قلب آسیب برساند؟ بله: اگرچه COVID-19 – بیماری ناشی از ویروس کرونا که منجر به همه‌گیری جهانی شده است – در درجه اول یک بیماری تنفسی یا ریوی است، قلب نیز می‌تواند از این بیماری رنج ببرد.

گزارش‌های اولیه از چین و ایتالیا، دو منطقه‌ای که کووید-19 در اوایل همه‌گیری شیوع پیدا کرد، نشان می‌دهد که از هر 5 بیمار مبتلا به این بیماری، 1 نفر با آسیب قلبی مواجه می‌شود. نارسایی قلبی علت مرگ در بیماران COVID-19 بوده است، حتی آنهایی که مشکلات تنفسی شدید مانند سندرم دیسترس تنفسی حاد یا ARDS ندارند.

با این حال، همه مشکلات قلبی مربوط به این ویروس کرونا – که رسما SARS-CoV-2 نامیده می‌شود – یکسان نیستند. متخصص قلب ارین میچوس، MD، M.H.S، راه های مختلفی را توضیح می‌دهد که ویروس – و پاسخ بدن به آن – می‌تواند باعث آسیب قلبی شود.

آیا COVID-19 می تواند به قلب آسیب برساند

چگونه یک بیماری تنفسی مانند COVID-19 می‌تواند به قلب آسیب برساند؟

میچوس توضیح می‌دهد که سلول‌های ریه و قلب هر دو با مولکول‌های پروتئینی به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 یا ACE-2 پوشیده شده‌اند. پروتئین ACE-2 دریچه‌ای است که کروناویروس جدید از آن برای ورود به سلول‌ها و تکثیر استفاده می‌کند.

ACE-2 به طور معمول با ضدالتهابی بودن نقش مطلوبی در محافظت از بافت ایفا می‌کند. اما اگر کروناویروس جدید به نحوی آن مولکول‌ها را غیرفعال کند، این سلول‌ها ممکن است با فعال شدن سیستم ایمنی بدون محافظت رها شوند.

مکانیسم‌های متعددی برای آسیب قلبی در COVID-19 وجود دارد، و همه یکسان نیستند. آسیب موقت یا دائمی به بافت قلب می‌تواند به دلیل عوامل متعددی باشد:

کمبود اکسیژن. از آنجایی که ویروس باعث التهاب و پر شدن مایع کیسه‌های هوایی در ریه ها می‌شود، اکسیژن کمتری می‌تواند به جریان خون برسد. قلب برای پمپاژ خون در بدن باید سخت‌تر کار کند، که می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری قلبی از قبل خطرناک باشد. قلب ممکن است در اثر کار زیاد از کار بیفتد، یا اکسیژن ناکافی می‌تواند باعث مرگ سلولی و آسیب بافتی در قلب و سایر اندام‌ها شود.

میوکاردیت: التهاب قلب. ویروس کرونا ممکن است به طور مستقیم به بافت عضلانی قلب آسیب برساند، همانطور که در مورد سایر عفونت‌های ویروسی، از جمله برخی از گونه‌های آنفولانزا ممکن است. قلب همچنین ممکن است به طور غیرمستقیم توسط پاسخ سیستم ایمنی بدن آسیب دیده و ملتهب شود.

کاردیومیوپاتی استرسی عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث کاردیومیوپاتی شوند، یک اختلال عضله قلب که بر توانایی قلب برای پمپاژ موثر خون تأثیر می‌گذارد. هنگامی که توسط یک ویروس مورد حمله قرار می‌گیرد، بدن تحت استرس قرار می‌گیرد و مواد شیمیایی به نام کاتکول آمین‌ها را آزاد می‌کند که می‌تواند قلب را بیهوش کند. وقتی عفونت برطرف شد، عامل استرس‌زا به پایان می‌رسد و قلب می‌تواند بهبود یابد.

آیا علائم COVID-19 می‌تواند شبیه حمله قلبی باشد؟

طوفان سیتوکین: یک عارضه جدی ویروس کرونا

جدی‌تر از همه، احتمال حمله سیستم ایمنی به ویروس مهاجم است که آنقدر شدید است که بافت‌های سالم را از بین می‌برد. بدن هنگام پاسخ به عفونت با کروناویروس جدید، سیل پروتئینی به نام سیتوکین‌ها را آزاد می‌کند که به سلول‌ها کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با مهاجمان مبارزه کنند.

در برخی افراد، شاید به دلیل تفاوت ژنتیکی، این رویداد دفاعی طبیعی اغراق آمیز است و آنها را در برابر طوفان سیتوکین آسیب پذیر می‌کند. در طوفان سیتوکین، پاسخ سیستم ایمنی باعث التهاب می‌شود که می‌تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد، بافت سالم را از بین ببرد و به اندام‌هایی مانند کلیه‌ها، کبد و قلب آسیب برساند.

طوفان سیتوکین و آسیب قلبی ناشی از آن نیز می تواند بر ریتم قلب تأثیر بگذارد. آریتمی‌های شدید بطنی ناشی از طوفان سیتوکین می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

زنده ماندن طوفان سیتوکین دشوار است. تحقیقات کنونی در حال بررسی مزایای احتمالی استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 است که این عارضه جدی را تجربه می‌کنند.

آیا علائم COVID-19 می‌تواند شبیه حمله قلبی باشد؟

آره. افراد مبتلا به COVID-19 می‌توانند علائمی مشابه علائم حمله قلبی داشته باشند، از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس و تغییرات در اکوکاردیوگرام (سونوگرافی قلب) یا EKG. در بسیاری از این موارد کووید-۱۹، زمانی که به این بیماران آنژیوگرافی داده می‌شود، شواهدی مبنی بر انسداد عمده در رگ‌های خونی قلب وجود ندارد که نشان‌دهنده حمله قلبی در حال پیشرفت باشد.

علائم میوکاردیت همچنین می‌تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد. علاوه بر این، عفونت‌های ویروسی مانند COVID-19 می‌توانند باعث ایجاد لخته‌های خونی بسیار کوچک شوند که می‌توانند رگ‌های خونی کوچک را مسدود کرده و باعث درد شوند.

او خاطرنشان می‌کند که قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، بیمارانی که این علائم و نشانه‌ها را دارند ممکن است مستقیماً برای درمان به آزمایشگاه کاتتریزاسیون مراجعه کنند.

اما اکنون، پزشکان اورژانس و متخصصان قلب باید ابتدا این «مقلدکننده‌های (mimickers)» COVID-19 را در نظر بگیرند و آزمایش‌های دیگری مانند EKG را انجام دهند. انجام کاتتریزاسیون قلب بر روی یک بیمار با علائمی که صرفاً توسط COVID-19 ایجاد شده است، مشکل اساسی را برطرف نمی‌کند و بیمار و پزشکان متخصص را در معرض خطر قرار می‌دهد.

با این حال، حتی در شرایط همه‌گیری، حملات قلبی واقعی هنوز هم ممکن است رخ دهد، و بیمارانی که علائم و نشانه‌های حمله قلبی دارند همچنان باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشند و این علائم را در خانه مدیریت نکنند. دریافت مراقبت های فوری برای حملات قلبی به دلیل ترس از ابتلا به COVID-19 در بیمارستان و حملات قلبی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی طولانی مدت شود.

اگر کووید-19 داشته‌ام، آیا باید با یک متخصص قلب پیگیری کنم؟

افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند باید در طول همه گیری با پزشکان خود در تماس باشند و مراقب باشند که از داروها برای مدیریت بیماری قلبی خود پیروی کنند. اگر مبتلا به کووید-19 شوند، باید پس از بهبودی برای تشخیص هر گونه آسیب قلبی بیشتر از ویروس درخواست معاینه بعدی کنند.

بیماران بدون بیماری قلبی شناخته شده که به COVID-19 مبتلا می‌شوند باید با پزشک مراقبت‌های اولیه خود پیگیری کنند. در صورتی که علائمی مانند ضعف، تنگی نفس یا درد قفسه سینه پس از بهبودی باقی بماند، ممکن است آزمایش‌ها توصیه شود، زیرا این مشکلات می‌تواند به دلیل آسیب‌های ناشی از COVID-19 به ریه‌ها یا قلب باشد.

منبع