انفارکتوس حاد قلبی یا میوکارد چیست؟ هر آنچه باید درباره آن بدانید!

انفارکتوس حاد میوکارد که به عنوان حمله قلبی نیز ممکن است، این حالت وضعیتی است که زندگی فرد است که زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب به طور ناگهانی قطع شود و باعث آسیب بافتی شود.
این معمولاً نتیجه انسداد یک یا چند شریان کرونری است. انسداد می‌تواند به دلیل تجمع پلاک، ماده‌ای که بیشتر از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی تشکیل شده است یا به دلیل لخته شدن ناگهانی خون که روی انسداد ایجاد می‌شود، ایجاد شود.
اگر فردی دچار حمله قلبی شد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. در ادامه درباره انفارکتوس حاد قلبی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انفارکتوس حاد قلبی

علائم انفارکتوس حاد قلبی چیست؟

در حالی که علائم کلاسیک حمله قلبی درد قفسه سینه و تنگی نفس است، علائم می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم حمله قلبی عبارتند از:

• فشار یا سفتی در قفسه سینه
  • درد در قفسه سینه، پشت، فک و سایر نواحی بالای بدن که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا از بین برود و برگردد.
  • تعریق
  • استفراغ
  • اضطراب
  • احساس می‌کنید که قرار است غش کنید.
  • ضربان قلب سریع

توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که حملات قلبی دارند علائم مشابه یا شدت علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت گزارش شده در بین زنان و مردان است. با این حال، زنان نسبت به مردان بیشتر احتمال دارد که علائم «غیر معمولی» را داشته باشند، مانند:

• درد فک
  • درد بالای کمر
  • سبکی سر
  • استفراغ

در واقع، برخی از زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند گزارش می‌دهند که علائم آن‌ها شبیه علائم آنفولانزا است.

چه چیزی باعث انفارکتوس حاد میوکارد می‌شود؟

قلب شما عضو اصلی سیستم قلبی عروقی است که شامل انواع مختلفی از رگ‌های خونی نیز می‌شود. برخی از مهم ترین رگ ها شریان ها هستند. آنها خون غنی از اکسیژن را به بدن و همه اندام‌های شما می‌برند. شریان‌های کرونر خون غنی از اکسیژن را به طور خاص به عضله قلب شما می‌برند. هنگامی که این شریان‌ها به دلیل تجمع پلاک مسدود یا باریک می‌شوند، جریان خون به قلب شما می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد یا به طور کامل متوقف شود. این کار می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

چه کسانی در معرض خطر انفارکتوس حاد قلبی هستند

چه کسانی در معرض خطر انفارکتوس حاد قلبی هستند؟

محرک اصلی مشکلات قلبی می‌تواند به علت محتوای چربی غذا باشد. افرادی که غذاهای فرآوری شده و سرخ شده و همچنین برخی از گوشت‌ها و غذاهای لبنی حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس ناسالم مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند و چاقی می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

مطالعه‌ای نشان داد که 2 درصد از کالری مصرف شده از کربوهیدرات با چربی ترانس می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را دو برابر کند. علاوه بر این، خون شما همچنین حاوی چربی معروف به تری گلیسیرید است که انرژی اضافی را از غذایی که می‌خورید را ذخیره می‌کند. زمانی که سطح تری گلیسیرید در خون شما بالا باشد، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشید.
اگر علاوه بر آن، سطح بالایی از لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در خون خود نیز داشته باشید، ممکن است خطر ابتلا در شما حتی بیشتر باشد. این به این دلیل است که کلسترول LDL می‌تواند به دیواره رگ‌ها بچسبد و باعث تولید پلاک شود، ماده سختی که جریان خون را در رگ‌ها مسدود می‌کند.

کاهش کلسترول و چربی ناسالم در بدن معمولاً مستلزم خوردن یک رژیم غذایی متعادل است که حاوی غذاهای فرآوری شده کمی باشد و در صورت لزوم، داروهایی به نام استاتین مصرف کنید. پزشک می‌تواند بهترین برنامه غذایی را برای شما توصیه کند و تعیین کند که آیا نیاز به مصرف دارو دارید یا خیر.

خطرات اضافی

علاوه بر رژیم غذایی، عوامل زیر نیز می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند:

فشار خون بالا: این می‌تواند به شریان‌های فرد آسیب برساند و تشکیل پلاک را تسریع کند.
سطح قند خون بالا: داشتن سطوح بالای قند خون می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و در نهایت منجر به بیماری عروق کرونر شود.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهد و منجر به سایر بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی شود.
سن: خطر حمله قلبی با افزایش سن افزایش می‌یابد. مردان پس از 45 سالگی و زنان در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی پس از 55 سالگی قرار دارند.
جنسیت: مردان نه تنها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان در معرض خطر حمله قلبی هستند، بلکه اغلب در اوایل زندگی دچار حمله قلبی می‌شوند.
سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی اولیه داشته باشید، احتمال حمله قلبی بیشتر است.در شرایطی که اعضای مذکر خانواده دارید که قبل از سن 55 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شده‌اند یا اگر اعضای زن خانواده دارید که قبل از سن 65 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شده اند، خطر ابتلا به این بیماری بالا است.
استرس: استرس ممکن است عاملی برای انفارکتوس حاد قلبی باشد. کاهش اضطراب یا استرس مزمن می‌تواند به کاهش خطر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی در طول زمان کمک کند.
عدم تحرک بدنی: ورزش منظم می‌تواند با کمک به حفظ وزن متوسط ​​و همچنین کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون به سلامت قلب کمک کند.
استفاده مواد مخدر: استفاده از برخی داروها، از جمله کوکائین و آمفتامین‌ها، می‌تواند رگ‌های خونی را باریک کند که می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.
پره اکلامپسی: اگر سابقه پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی در آینده باشید.

درمان انفارکتوس حاد قلبی

سکته حاد میوکارد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تعیین اینکه آیا شما دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر، پزشک سابقه علائم شما و همچنین علائم حیاتی شما مانند فشار خون را بررسی می‌کند. سپس پزشک معاینه فیزیکی را با توجه خاص به قلب کامل می‌کند.
پزشک شما همچنین اگر مشکوک باشد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید، تعدادی آزمایش مختلف را انجام خواهد داد. الکتروکاردیوگرام (EKG) ممکن است برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب انجام شود. همچنین از آزمایش خون برای بررسی پروتئین‌هایی که با آسیب قلبی مرتبط هستند، مانند تروپونین استفاده می‌شود.
پزشک ممکن است آنژیوگرافی را با کاتتریزاسیون کرونر انجام دهد تا به دنبال مناطق مسدود شده در شریان‌های شما باشد.

انفارکتوس حاد قلبی چگونه درمان می‌شود؟

حملات قلبی نیاز به درمان فوری دارند، بنابراین بیشتر درمان‌ها در اورژانس شروع می‌شوند.

آنژیوپلاستی

امکان دارد پزشک یک روش کم تهاجمی که آنژیوپلاستی با استنت نام دارد را انتخاب کند. این روش برای رفع انسداد شریان‌هایی که خونرسانی به قلب می‌کنند، استفاده می‌شود. در طی این عمل، جراح یک لوله بلند و نازک به نام کاتتر را از طریق شریان وارد می‌کند تا به انسداد برسد. سپس یک بالون کوچک متصل به کاتتر را باد می‌کنند تا شریان را دوباره باز کند و جریان خون را از سر بگیرد. سپس جراح یک لوله توری کوچک به نام استنت را در محل انسداد قرار دهد. استنت می‌تواند از بسته شدن مجدد شریان جلوگیری کند.

پیوند بای پس عروق کرونر (CABG)

پزشک شما همچنین ممکن است بخواهد پیوند بای پس عروق کرونر (CABG) را انجام دهد. در این روش، جراح جریان خون را با تغییر مسیر رگ‌ها و شریان‌ها بازیابی می‌کند تا خون بتواند در اطراف انسداد حرکت کند. CABG گاهی اوقات بلافاصله پس از حمله قلبی انجام می‌شود. با این حال، در بیشتر موارد، چندین روز پس از حادثه انجام می‌شود تا قلب شما زمان لازم برای بهبودی داشته باشد. یکی دیگر از روش‌هایی که ممکن است پزشک بخواهد شما انجام دهید، جراحی بای پس است که برای ایجاد مسیرهای جدید برای جریان خون به قلب استفاده می‌شود.

دارو درمانی

درمان ممکن است شامل مصرف داروهایی برای رفع لخته‌های خون، کاهش درد یا کاهش ضربان قلب باشد. تعدادی از داروهای مختلف نیز می‌تواند برای درمان حمله قلبی استفاده شود:

• رقیق‌کننده‌های خون، مانند آسپرین، اغلب برای شکستن لخته‌های خون و بهبود جریان خون از طریق شریان‌های باریک استفاده می‌شوند.
  • ترومبولیتیک‌ها اغلب برای حل کردن لخته‌ها استفاده می‌شوند.
  • از داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل می‌توان برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های جدید و رشد لخته‌های موجود استفاده کرد.
  • از نیتروگلیسیرین می‌توان برای گشاد کردن رگ‌های خونی استفاده کرد.
  • بتا بلوکرها فشار خون را کاهش داده و ماهیچه قلب را شل می‌کنند. این می‌تواند به کاهش شدت آسیب به قلب کمک کند.
  • مهارکننده‌های ACE همچنین می‌توانند برای کاهش فشار خون و کاهش استرس بر روی قلب استفاده شوند.
  • برای کاهش هر گونه ناراحتی ممکن است از مسکن‌ها استفاده شود.
  • دیورتیک‌ها می‌توانند به کاهش تجمع مایع برای کاهش بار کاری قلب کمک کنند.
چگونه می‌توان از انفارکتوس حاد قلبی پیشگیری کرد؟

مدیریت پس از حمله قلبی

شانس شما برای بهبودی پس از حمله قلبی به میزان آسیب وارده به قلب و سرعت دریافت خدمات اورژانسی بستگی دارد. هر چه زودتر درمان شوید، احتمال زنده ماندن فرد بیشتر می‌شود. به خاطر داشته باشید که بهبودی یک فرآیند طولانی است و ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از خروج از بیمارستان طول بکشد. پس از حمله قلبی، ممکن است در آینده در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات قلبی نیز باشید.

به عنوان مثال، اگر آسیب قابل توجهی به ماهیچه قلب شما وارد شود، قلب فرد ممکن است نتواند مقدار کافی خون را در سراسر بدن پمپاژ کند. این می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. آسیب قلبی همچنین خطر مشکلات دریچه‌ای و ایجاد ریتم غیر طبیعی قلب یا آریتمی را افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به حمله قلبی دیگر نیز بیشتر خواهد بود. در واقع، تخمین زده می‌شود که از هر پنج نفری که دچار حمله قلبی شده‌اند، یک نفر برای دومین حمله قلبی در طی پنج سال مجدداً در بیمارستان بستری می‌شود.

بسیاری از افراد پس از حمله قلبی، به خصوص پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا انجام فعالیت بدنی، درد قفسه سینه را نیز تجربه می‌کنند. در صورت مشاهده هرگونه درد قفسه سینه حتما با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند داروها یا ورزش‌های خاصی را برای کمک به تسکین علائم توصیه کنند.

به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود، ممکن است از فرد خواسته شود که دارو مصرف کنید یا برنامه توانبخشی قلبی را انجام دهید. این نوع برنامه می‌تواند به فرد کمک کند تا به آرامی قدرت خود را بازیابید، تغییرات سبک زندگی سالم را به فرد آموزش دهد و فرد را در طول درمان راهنمایی کند.

پیگیری

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر و بهبود بهبودی وجود دارد، از جمله همکاری با پزشک برای ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی.
همچنین مهم است که با پزشک خود در مورد نگرانی‌های خود در دوران بهبودی صحبت کنید. از آنجایی که بسیاری از افرادی که حملات قلبی داشته‌اند اغلب اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.
بیشتر افراد پس از حمله قلبی می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، شما باید دوباره به فعالیت بدنی شدید برگردید. پزشک به فرد کمک می‌کند تا یک برنامه خاص برای بهبودی ایجاد کنید.

چگونه می‌توان از انفارکتوس حاد قلبی پیشگیری کرد؟

اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از حمله قلبی انجام دهید، حتی اگر قبلاً آن را داشته‌اید. یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به این بیماری، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب است. این رژیم تا حد زیادی باید شامل موارد زیر باشد:

• غلات کامل
  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • پروتئین بدون چربی

همچنین باید سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود کاهش دهید:

• قند
  • غذاهای فرآوری شده
  • این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا بسیار مهم است.
  • ورزش چندین بار در هفته نیز سلامت قلب و عروق شما را بهبود می‌بخشد. اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اید، باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار نیز مهم است. ترک سیگار خطر حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و سلامت قلب و ریه شما را بهبود می‌بخشد. همچنین باید از قرار گرفتن در اطراف دود سیگار اجتناب کنید.

حرف آخر

انفارکتوس حاد میوکارد، یا حمله قلبی، یک بیماری جدی است که زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب قطع شود، که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. راه‌های زیادی برای پیشگیری از عوارض مرتبط با این بیماری و به حداقل رساندن اثرات بلندمدت آن بر سلامتی وجود دارد.
ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی شما نه تنها باعث بهبودی پس از حمله قلبی می‌شود، بلکه می‌تواند از تکرار حملات قلبی در آینده نیز جلوگیری کند.

منبع