آنوریسم آئورت شکمی (AAA): هر آنچه باید بدانید!

آنوریسم آئورت شکمی (AAA) یک ناحیه ضعیف شده در شریان اصلی است که خون را به قسمت پایین بدن می‌رساند که باعث برآمدگی یا تورم می‌شود. اگر به اندازه کافی زود درمان نشود، آنوریسم آئورت ممکن است پاره شود و منجر به خونریزی داخلی تهدید کننده زندگی شود.

آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی چیست؟

آنوریسم آئورت شکمی (AAA) یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. این یک برآمدگی در شریان اصلی است که خون را به شکم، لگن و پاها می‌رساند. آنوریسم نقطه ضعیفی در دیواره رگ خونی است که در معرض خطر پارگی (شکستن) و ایجاد خونریزی (خونریزی شدید) است. گاهی اوقات افراد AAA را آنوریسم معده می‌نامند.

آئورت چیست؟

آئورت شما شریان بزرگی است که در انتهای دریچه آئورت قلب قرار دارد. خون غنی از اکسیژن را از قلب به بقیه بدن شما می‌برد. از طریق قفسه سینه شما، جایی که آئورت سینه‌ای نامیده می‌شود، و به داخل شکم، جایی که آئورت شکمی نامیده می‌شود، حرکت می‌کند. از آنجا به شریان‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شود که خون را به پاها می‌رساند.

چه کسانی به آنوریسم آئورت شکمی مبتلا می‌شوند؟

مردان سفید پوست بالای 65 سال بیشترین احتمال ابتلا به AAA را دارند. عوامل خطر اضافی عبارتند از:

• سیگار کشیدن (۹۰٪ افراد مبتلا به AAA سابقه سیگار کشیدن دارند، بنابراین حتی اگر سیگار را ترک کرده باشید، همچنان در معرض خطر هستید).
  • زن بالای 70 سال بودن
  • سابقه شخصی آنوریسم در محل دیگری، به ویژه در اندام تحتانی.
  • سابقه خانوادگی AAA (اگر یکی از والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به AAA باشد، احتمال ابتلای شما دو برابر بیشتر است).
  • فشار خون بالا.
  • کلسترول بالا.
  • چاقی.

علت آنوریسم آئورت شکمی چیست؟

بیماری‌های زیر می‌توانند به دیواره رگ‌های خونی شما آسیب بزنند یا باعث ایجاد نقاط ضعیفی شوند که در آن آنوریسم ممکن است ایجاد شود:

• آترواسکلروز (تجمع پلاک در داخل عروق شما).
  • بیماری قلب و عروقی.
  • بیماری شریان محیطی (PAD).
  • آسیب های تروماتیک که باعث پارگی دیواره شریان می‌شود.
  • مصرف تنباکو باعث از بین رفتن پروتئین های ساختاری در دیواره شریان می‌شود که منجر به کاهش استحکام دیواره می‌شود.
  • واسکولیت (التهاب عروق خونی).

تحقیقات نشان می‌دهد که AAA ممکن است به ژن‌هایی که از والدین خود به ارث برده‌اید نیز مربوط باشد. برخی از بیماری‌های ژنتیکی که بر بافت‌های همبند تأثیر می‌گذارند، مانند سندرم مارفان یا Ehlers Danlos نوع IV نیز می‌توانند باعث ضعف یا آسیب عروق خونی شوند. این شرایط بیشتر آئورت در قفسه سینه و همچنین آئورت شکمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم آنوریسم آئورت شکمی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به AAA تا زمانی که آنوریسم نزدیک به پارگی نشده باشد، هیچ علامتی ندارند. ممکن است تجربه کنید:

• درد پشت، پا یا شکم که از بین نمی‌رود.
  • احساس نبض در شکم شما، مانند ضربان قلب.

علائم پارگی AAA که یک اورژانس پزشکی است، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• پوست مرطوب و عرق کرده.
  • سرگیجه.
  • غش کردن.
  • ضربان قلب سریع.
  • تهوع و استفراغ.
  • تنگی نفس.
  • درد شدید و ناگهانی در شکم، کمر یا پاها.
آنوریسم آئورت شکمی چگونه درمان می‌شود؟

چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

از آنجایی که AAA‌ها معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند، پزشکان اغلب AAA‌های پاره نشده را زمانی که در حال انجام معاینات یا آزمایشات برای سایر بیماری‌ها هستند، تشخیص می‌دهند. معاینات تصویربرداری زیر ممکن است AAA را نشان دهد:

سونوگرافی شکم: سونوگرافی یک آزمایش سریع و بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر در زمان واقعی از داخل شکم شما استفاده می‌کند. پزشک شما ممکن است بتواند آنوریسم را در سونوگرافی شکم ببیند.
آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CTA): پزشک شما ممکن است در صورت مشاهده آنوریسم در سونوگرافی شما CTA انجام دهد. قبل از سی‌تی‌اسکن، یک رنگ کنتراست تزریق می‌کنید. آنژیوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا محل دقیق، اندازه و شدت آنوریسم را ببیند.

آنوریسم آئورت شکمی چگونه درمان می‌شود؟

درمان بستگی به اندازه آنوریسم دارد. آنوریسم هایی که کمتر از پنج سانتی متر قطر دارند، خطر پارگی کمی دارند و ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشند.

هر چند ماه یکبار سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن شوید که آنوریسم بزرگتر نمی‌شود.
اصلاح سبک زندگی مانند ورزش کردن، سیگار نکشیدن، رژیم غذایی سالم، اجتناب از الکل و حفظ وزن مناسب.
مصرف دارو برای کاهش فشار خون
هیچ داروی شناخته شده، مکمل یا درمان دیگری نمی‌تواند آنوریسم را پس از تشکیل کوچک کند. هدف اقدامات فوق این است که آنوریسم شما را از رشد دور نگه دارد و مشخص کند چه افرادی در معرض خطر پارگی هستند، به این معنی که آنها از جراحی برای درمان AAA خود سود می‌برند.

جراحی برای آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم‌هایی که بزرگتر از پنج سانتی‌متر هستند یا علائمی از پارگی نشان می‌دهند نیاز به جراحی دارند. بسته به اندازه، محل و پیچیدگی آنوریسم، پزشک شما ممکن است توصیه کند:

جراحی باز: جراح برشی در شکم شما ایجاد می‌کند تا به آئورت شکمی دسترسی پیدا کند. آنها یک گرافت (لوله ای ساخته شده از مواد محکم و مصنوعی) را روی بخش برآمده آئورت می‌دوزند. پیوند آنوریسم را برای جلوگیری از پارگی تقویت می‌کند. پس از جراحی باز، بین چهار تا 10 روز در بیمارستان می‌مانید. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود یابد.
ترمیم آنوریسم اندوواسکولار (EVAR): EVAR یک جراحی ترمیم آنوریسم با حداقل تهاجم است. یک جراح یک برش کوچک در کشاله ران ایجاد می‌کند و یک کاتتر (لوله نازک و انعطاف پذیر) را در شریان قرار می‌دهد. با هدایت اشعه ایکس، کاتتر را تا محل آنوریسم نخ می‌کشند. کاتتر حاوی یک استنت قابل گسترش است که در داخل آئورت باز می‌شود تا آنوریسم را تقویت کرده و از پارگی آن جلوگیری کند. پس از EVAR، شما حدود سه روز در بیمارستان می‌مانید. بهبودی کوتاه‌تر از جراحی باز است.
پس از هر یک از انواع ترمیم آنوریسم، بسیار مهم است که به پیگیری با پزشک خود برای نظارت بر آئورت ترمیم شده خود ادامه دهید. این کار را دوباره می توان با سونوگرافی یا سی‌تی انجام داد.

خطرات جراحی چیست؟

جراحی کم‌تهاجمی احتمال عوارض کمتری نسبت به جراحی باز دارد، اما خطرات همچنان عبارتند از:

• خونریزی.
  • عفونت.
  • درد.
  • واکنش به بیهوشی.

چگونه می‌توانم از آنوریسم آئورت شکمی جلوگیری کنم؟

گاهی اوقات نمی‌توانید از AAA جلوگیری کنید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید. اما در صورت مشاهده هر گونه علائم می‌توانید فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب ممکن است از بزرگتر شدن یا پارگی آنوریسم جلوگیری کند. شما همچنین می‌توانید بسیاری از عوامل خطر را با موارد زیر کنترل کنید:

• ترک سیگار.
  • ورزش کردن و رژیم غذایی سالم.
  • کنترل وزن، فشار خون و کلسترول
  • پرهیز از نوشیدن الکل زیاد.

آیا غربالگری برای آنوریسم آئورت شکمی وجود دارد؟

اگر در معرض خطر بالای AAA هستید، با پزشک خود در مورد غربالگری سونوگرافی صحبت کنید. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند که مردان سیگاری (یا سیگاری‌های سابق) بین سنین 65 تا 75 سال این غربالگری را یک بار انجام دهند.

پیش آگهی (چشم انداز) برای افراد مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی چیست؟

چشم انداز برای افراد مبتلا به AAA که پاره می‌شوند ضعیف است. نزدیک به 90 درصد مردم زنده به بیمارستان نمی‌رسند. اکثریت افرادی که با پارگی AAA به پزشک مراجعه می‌کنند، نمی‌دانستند که آنوریسم دارند و ممکن است مراقبت‌های پزشکی را به دلیل اینکه فکر می‌کنند علائمشان ناشی از چیز دیگری است، به تاخیر بیاندازند.

مطالعات نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از افرادی که قبل از پارگی آنوریسم خود جراحی می‌کنند حداقل پنج سال دیگر زنده می‌مانند. به نظر می‌رسد تفاوتی در میزان بقا بین افرادی که به جای جراحی اندوواسکولار جراحی باز انجام داده اند وجود ندارد.

پیش آگهی برای افرادی که AAA های کوچکی دارند که در غربالگری شناسایی شده‌اند، خوب است، به خصوص اگر آنها عوامل خطر سلامت قلبی عروقی خود را بهبود بخشند. به طور خاص، ادامه سیگار با گسترش آنوریسم همراه است.

آنوریسم آئورت شکمی چقدر شایع است؟

AAA جز بیماری‌های شایع است.

در صورت داشتن آنوریسم آئورت شکمی چه سوالاتی باید از پزشک خود بپرسم؟

ممکن است بخواهید از پزشک خود بپرسید:
آنوریسم چقدر است؟
چگونه می‌توانم خطر پارگی آنوریسم را کاهش دهم؟
آیا آنوریسم بزرگتر می‌شود؟ اگر چنین است، چقدر سریع رشد می‌کند؟